Szkoła Podstawowa im. Bł. Jana Pawła II
w Kiczorach

Slide background

Realizacja w Szkole Podstawowej w Kiczorach projektu SRO

Kategoria:

 W dniu  08 .12.2021 uczniowie klas IV-VII wzięli udział programie „Polscy bohaterowie narodowi”- projekt SRO. Prelekcja w tych klasach została przeprowadzona przez nauczyciela historii mgr Krzysztofa Wziątka. Prelekcja miała na celu propagowanie wartości tj. wolność, niepodległość, szacunek do ojczyzny i symboli narodowych. Podczas zajęć zostały przybliżone sylwetki polskich bohaterów w tym Józefa Piłsudskiego, Tadeusza Kościuszki, Jana Pawła II oraz zasłużonych Orawian ks. Ferdynanda Machay i małżeństwa Józefiny i Emila Mikke. Uczniowie dowiedzieli się, że  w nocy z 3 na 4 maja hitlerowcy pojmali Józefę i Emila Mików, ówczesnych mieszkańców Lipnicy Wielkiej. Razem należeli do Tajnej Organizacji Wojskowej. Józefa w trakcie wojny organizowała sieć szlaków przerzutowych i kurierskich z Polski przez Słowację na Węgry. Emil był porucznikiem Związku Walki Zbrojnej, zajmował się łącznością radiową z dowództwem w Londynie. Obaj byli wielkimi patriotami działającymi na rzecz niepodległej, wolnej i suwerennej Polski. Ich heroiczne starania przerwali niemieccy żołnierze. Po pojmaniu małżeństwo Mików brutalnie rozdzielono. Emila Mikę przewieziono do obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau, gdzie zmarł 7 listopada 1941 roku. Józefa Machay-Mikowa trafiła do krakowskiego więzienia na Montelupich, gdzie była przesłuchiwana i torturowana. Następnie Niemcy przenieśli ją do katowni Podhala “Palace”, by kilka miesięcy z powrotem przewieźć do Krakowa. Po nieudanych próbach zmuszenia Orawianki do wydania kolejnych członków podziemia została zamordowana zastrzykiem fenolu 14 października 1942 roku. 

Zaś uczniowie klas I-III pod kierunkiem mag Marii Polańskiej –Nowak  realizowali  w dniu 10.12.2021 program „Małopolski dzień symboli narodowych”- projekt SOR. Celem tych zajęć było również propagowanie wartości wolność, niepodległość, szacunek do ojczyzny ze szczególnym zwróceniem uwagi na symbole narodowe. Zajęcia rozpoczęły się od rozwiązania krzyżówki hasłem ,której było SYMBOLE NARODOWE  jako główny cel zajęć,  następnie przystąpiono do omawiania poszczególnych symboli. Uczniowie przedstawili legendę o  Lech, Czechu i Rusie, która nawiązuje do początków państwa i powstania godła. Z kolei omówiono jak zmieniało się godło na przestrzeni lat. Wykonali techniką origami godło. Potem omówiono polską flagę ,która jest jednym z najważniejszych symboli naszego narodu. Dowiedzieli się jak należy wieszać flagę, dlaczego jest biało czerwona ,jakie jest znaczenie barw poznali takie określenia kolorów jak karmazyn i cynober. Pokolorowali odpowiednimi kolorami flagę. Na końcu omówiono historię hymnu. Przybliżył ją jeden uczeń ,który przebrany był za Józefa Wybickiego.  Wspólnie wszyscy odśpiewali hymn. Na samym końcu w formie pytań skierowanych do uczniów podsumowano zajęcia. Wszyscy uczniowie byli zaangażowani podczas zajęć.